Tuesday, April 21, 2009

fish n chip


saya ada satu soalan. kalau ada yang tau jawapannya, bgtau ya.

mcm ni, kita (manusia) kalau tgk saudara2 se-spesies dengan kita dipenggal kepala, disiat kulit n apa2 je la kan, kita rasa kejam kan. nak tengok pun tak sanggup.

pastu kan, kalau kita siang ikan, kalau ada ikan lain nampak kita siang2 ikan tu, buang insang dengan dia punya mulut, fins semua, ikan tu akan benci kat kita tak? n apa akan jadi pulak, kalau ikan tu, ikan yang kita bela. dia akan tak suka kat kita tak? memang la ikan takdak akal, tapi orang selalu cakap, binatang pun ada perasaan.

tu kalau ikan.

kalau ayam? kepala sah2 kena potong. dalam kes ni, ikan kena syukur la sebab tak banyak ikan yang kita kena potong kepala dia.

agaknya, kalau kita nak siang ikan, pastu kita ada ikan dalam akuarium yang asyik skodeng kita siang ikan, kita kena bgtau siap2 kat dia, "ikan , relax je, kalau kena siang pun, bukannya kena penggal kepala, setakat buang perut, insang, ekor..alaa..sikit je.. bukan mcm ayam..macam2 kena,isk isk isk.. tapi dont worry, i lap u"

pastuuuuuuuuu, kalau kita bela ayam ke, kambing ke, arnab ke, pulak, kita nak bgtau apa kat mereka2 tu?
pastu pulak, kalau semua binatang2 dalam dunia ni tau kekejaman manusia, kita nak bagi excuse apa? "sory la..tapi hampa memang sedap la", mcm tu ka?
Ya Allah, banyaknya kalau. Patutlah Islam tak galakkan penggunaan kalau ni.
Astaghfirullahalazim.
agaknya saya yang merapu banyak sangat kot.
tapi, takkan hampa semua tak pernah terfikir mcm ni kot?
wallahualam.

26 comments:

zol dabat said...

teknik plot perkembangan
cerita yg menarik......

wahieda said...

weyh,kal0 cmtue an..
aku mkn ikan je r pasnie..
hehe

.::annemishi::. said...

hurm.... klo kita siang ikan..
ada ikan yg len tuh idop? rsanya suma dah mati.. innalillah~ :P
len laa klo siang keli ka haruan ka..

then.. sbb tuh laaa islam x bgi klo nk sembelih bntg dpan haiwan lain..
kan? :)

islam itu indah..

btw, klo pkir2.. mmg laa da jgak kemungkinan cmtuh.. tpi kta x tahu.. Allah yg maha mengetahui..

tapi kita buat semua tuh utk kebaikan manusia jgak.. Allah sndri pon x larang bnda2 nih kan?

btw, klo ttap rsa cam kesian jgak..

try to be a vegan.. haha~~

organik..sihat.. huk3... no meat.. no cholestrol.. n x salah di sisi islam..

peace! (^^,)

Yusoff Zaky Omar said...

Saya lama dah nak tanya pasai ni...
Makan sayoq la kut. Tak pa tak pa.. beli daging atau ikan yang beku kat tesco. habis cerita. Kalau tak makan nanti sia-sia la ikan/ayam/lembu tu mati jadi bangkai lak. Sebenarnya ikan/ayam/lembu tu suka kena sembelih dengan nama Allah dan dimakan oleh orang beriman, dapat jadi darah daging orang beriman ke syurga.

zorro said...

zol: mekasih..

wahida: ayam takmau? rugi aa weh, ayam dah aa sedap. ahaha ;D

anne: ada la ikan yg idop g kak anneh, yg dok skodeng kita dari akuarium tu. anyway, btol apa yg kak anneh cakap tu.


yusoff: tak siok la makan sayoq saja. ehehe..
erm, baguslah kalau depa suka kena makan, maksudnya kita kena makan depa banyak-banyak lagi la kan. XD

-jartjasnie- said...

akun ssmbelih ang ja ar buat lauk XD

zol dabat said...

wey awat hg x online dah?

zorro said...

jart: aku semelih ang balekkk..wuwu

zol: aku on aaaa....eh jap, aku selalu inv. ok ok, pasni aku selalu available worait.

anak ali said...

ikan????
ayam?????
makan je....

zorro said...

tu la. susah2 sangat makan ko jelah. ;D

anak ali said...

lek l0k sket,,,
aku spesies mahal,,,
k0 x bley nk makan...huhu...

wei,,
lain kali x yah tag aku...
aku malas....
lgp0n lama x update bl0g...hee

zorro said...

mahal ke murah ke,tak kira, nak makan gak.

weh, yg aku tag ari tu semua geng2 malaih buat tag. memang sengaja aku buat mcm tu. susah nak cari org dalam dunia ni suka buat tag. geng yang setakat rela ada la. mcm kak aneh. hehehe.

roslan said...

aku suka memancing
bila dapat ikan, aku cakap alhamdulillah rezeki walaupun ikan tu mengelupur sebelum mati, pas aku goreng makan.
kalau dapat ikan yang aku tak makan, aku lepas balik.
Tapi aku amat sedih kalau aku mancing dapat ikan duyung ke dugung ke... yang pasti memang tak kan dapat sebab mancing kat lombong..

Matluthfi90 said...

kalau aku xbaca
mesti aku xmau kata kalau

zorro said...

roslan: eh, sapa cakap takleh dapat duyung kat lombong? zaman la ni macam2 adaa...

mud: clarify lagi weh,camna tu?

roslan said...

Kat lombong duyung tak de, si Buyung ada lee...Baru baru nih ada orang jumpa duyung, Saiful Apek. Dah tengok duyung tuh?.. hehehe

wahieda said...

ank ali tue mmg camtue..mls bt0l nak update bl0g dye..haha..xpela,aku da xnley ms0k r aym nie..asik aym je kat asrama dlu..haha..mkn kambing r plak..haha

zorro said...

roslan: ha'ah. tengok. siap ada duyung laki lagi..ahaha

wawa: tu aa. kita dua ja yang rajin kan. ;D

anak ali said...

hak eleh,,
biar la x update bl0g p0n...
kec0h bt0l la wawa dgn zawani nie...
kah3...

zorro said...

anak ali: pepe jelah. rajin ko melawat blog aku yek.mekasih. :P

wahieda said...

haha..biarla nak ckp pe p0n..kebebasan bersuara..haha..yela,rjn bt0l anak ali nie visit blog zawani..ad pape ke nie??haha

zorro said...

wawa: tu lah,aku pun ingatkan ada apa2. namun setelah diselidik dan diteliti, rupanya tadak apa2. kecewa gak. :P kah99999!

anak ali said...

kecewa gak???
hahahaha....
apa la k0 zawani,
lain kali,,,
ckap la dgn penuh penghayatan...
huhuhu...

zorro said...

aku tak reti la nak cakap dgn penuh penghayatan.ok la, aku practise siap2, bagi terrer dulu, nanti bila aku dah cukup penghayatan, aku cakap semula ok. heh. :D

aisyah said...

haha..lawak pny idea..bayangkan sume haiwan wat pemberontakan dekat dunia nie..wuhuu..get ready laaa zawani..

zorro said...

tu la, aku risau gak kalau bangun2 pagi, binatang semua buat demonstrasi kat depan rumah aku. haha. aku nak kena pi beli gas pemedih mata la mcm ni. yang depa2 tu dok spray bila org nak pi dengar ehem, ceramah. hahaha