Sunday, August 23, 2009

kisah sekolah dan lepas sekolah

Dulu masa sekolah,
Ustaz pernah cakap, kalau yang lelaki, nampak aurat perempuan kali pertama tu dikira rezeki. Kali kedua tu bukan rezeki dah.

itu yang aku ingat sampai sekarang.

dan sebab ustaz selalu pesan kat budak laki2 saja, so aku pun buat tak heran, ye la, mana ada budak lelaki sekolah aku nak tayang aurat. so basically bab2 aurat ni kaum hawa je lah yang kena.dan sampailah aku enroll intec, minda aku mcm dah di-setkan, kalau bab2 aurat ni, orang pompuan jelah yang kena jaga betul2.sampailah pada satu ketika aku jadi volunteer INPRO (sukan tahunan antara program). ditakdirkan, aku kena jaga starting point utk acara olahraga.

Aku kena pegang white flag dan interact dengan rakan sukarelawan di garisan penamat. Ain steady je, jadi peneman aku di starting line tersebut, cuma tugasnya lebih berat pada pandangan aku, sebab dia kena pegang papan yang fungsinya menahan peluru tembakan tanda permulaan. Petang 7/8/2009, acara olahraga pertama pun dimulakan. ditakdirkan lagi, aku dan ain lah yang kena tugasan tu. Masuk je pelari-pelari. Fuh. serious aku tak sangka macam tu. Nak aku describe? takyah lah. aku nak descrie pun aku tak reti. Waktu tu aku buat tak tau je, ye lah, mungkin utk acara 100 m je kot, acara lain mngkin OK.

rupanya tak.

langsung tak.

Lepas 3 acara, aku pun panggil ain. "Ain, ingat tak ustaz kata apa dulu?"
Jawab ain, "Apa?"
Aku pun usha jelah dia dan lepas tu baru aku reply, "Yang kali pertama tu rezeki. Yang kali kedua tu dah dosa. Macam mana ni?"

Lepas tu aku & Ain tak tengok dah runner2 tu. Boleh habis ilmu2 aku kalau mcm tu. Lantaklah cukup orang ke tak, janji aku pegang bendera putih tu baik2.

Bangga aku, bila aku nampak sorang runner ni. masuk 1500m. pakai elok je.
Tahu siapa?
Student KTJ/DPT (Kejuruteraan Teknikal Jepun/Dasar Pandang ke Timur).
Mohamad Fahmi bin Abdul Hamid.
x-Classmate aku.
ITQAN-0708.

:)

14 comments:

noname said...

fahmi??sapa ek...ermmm...ermmm...otak putar2 pikir...hehehe...

baguslah dik, jaga diri,hiasi peribadi...

cewah..pandai pulak berbasa basi...
hehe...

zawani, all da bez~~selamat posa...

Dai said...

haha.. hidup IKUPS!!! Jom fly bersama!

nisa' said...

haha
comel je kau ni :)

zol dabat said...

sat2
aku pon dlu bdak dpt jgak
tp time aku bdak dpt
smua ptonas
ptonas x campoq dgn bdak jpun lain
tp psaipa????

MaRyaM said...

wani..
itulah dunia luar..
nnt lm2 wani akn besa ngan sume2..
kita la yg kne jg dri n pndgn..;)
nnt ble g peringkat lg tgi..
lg mcm2 spesis org wani akn jmp..
blok kak yam kat klj cemara dulu dpn blok laki ja..
bukak tgkap je bole nmpk laki dlm blik dorg..haha
sgguh tiada cover2..

all the best k..
lalui dunia luar dgn cara kita..;)

Matluthfi90 said...

the best part is yang tutup semua tu yang menang

zorro said...

ain: alah fahmu yang kelas ITQAN tu. haha (nak highlight ITQAN ja) :)

dai: jommmmm..!

nisa: ko nak bapa? duit elaun nak masuk dah ni. :P

zol: sebab hampa fly awai. DPT stay sini 2 tahun.

yam: iya, senpai. :)

mud: actually mud, that's d worst part. yang menang banyaknya yang dot com dot my.

huda laa said...

alhamdulillah!..moga ikupians sentiasa istiqamah dalam menegakkan islam dalam diri, insyaAllah!..

tegakkan islam dalam diri, maka ia kan tegak dimana-mana insyaAllah..

sy syg skolah sy!.dimana islam ditegakkan!

Asyraf Abd Rohman said...

biasa la 2 kiddo.. 2 yg ank br tgk kat intec.. ms sukan.. aku dulu lg tensen.. kat taylors lg.. brapa byk kali pertama dlm sehari pon xtau.. heh.. tu dulu.. 2 tahun yg lepas.. dugaan mmg besaq..

bahkan, sejak setahun yg lepas.. lg byk dugaannya.. klu stakat kali pertama bak kata ustaz, sehari beribu kali pertama kali.. itulah pentingnya didikan agama..

dan aku percaya, InsyaAllah.. segala ilmu dunia dan akhirat yg kita dapat dr SBPIKP dah cukup kuat untuk menjadi asas kepada jati diri kita.. cuma yg tinggal adalah bagaimana kita menggunakan ilmu tersebut di masa hadapan..

take care~

zorro said...

kak huda: thanks. kami pun kami pun! ;)

apek: tengkiu. tahniah sebab rajin update blog recently. hehe. cantik bahasa. :)

zol dabat said...

kirim salam kat hassan sensei
cakap zulakmal dabat kirim salam

Afie Superb said...

fahmi jgak...
alhamdulillah...

nadiahishak said...

wani ni ak nadiah x dorm othman 1!!bangun lambat wk2 minggu oerintasi.huhu

zawani said...

nadiah! weyyyy... masa tu aku othman aa. hehe