Tuesday, December 8, 2009

rajin

this is my first post with the new link. wink wink. :)

ada orang ka sinii? hahaha. takda gamaknya.

alkisah kemalasan yang melanda diri aku cuti sem ni. seriously malas sungguh. matlamat tinggi, tapi kerja takmau. apa yang boleh dapat? habuk pun tarakk. serious wa cakap sama lu. aku yang balik lewat seminggu gara2 kem KMH4 di Ulu Yam & program usrah di bukit cerakah. memang dalam hati aku niatkan, cuti ni aku nak cuti betul2, tapi aku nak jugak but frankly, aku nak jugak pengisiannya.

tiap2 malam, aku target, esok aku nak study.
esok malam pun macam tu, 'esok aku nak study'
tapi esoknya, aku bangun tak study pun. haih. manusia mcm aku memang nak kena kerah baru nak buat.

marahkan diri sendiri. susah. tak boleh aku nak tempik. sebab semuanya salah aku. memang trang tang tang salah aku. sapa suruh aku pamper diri aku. kan dah malas.

kenapa aku malas nih?
memang dari dulu lagi aku malas. dari zaman skolah rendah. exam pun aku buat mcm event yang takda makna. even upsr, aku pandang sebelah mata ja. masa sekolah rendah, aku tak pernah belajar. sungguh, tak pernah. alhamdulillah upsr OK. tu pun masa UPSR aku tak gerun apa. langsung takda perasaaan. tak ketaq langsung. buku rujukan sains darjah 4-6 tu aku tak pernah habis baca. aku tak baca langsung. minda aku lambat sikit nak terbukak. kenapa perlu periksa? kenapa perlu belajar? sungguh, aku tak nampak jawapannya. habis tu apa yang aku tahu? yang aku tahu, dah cikgu suruh, buat ajelah. tu pun kalau aku nak buat, kalau aku tanak buat, aku letak tepi. biarlah nak jadi apa. memang dunia waktu tu, semacam dunia aku, aku sorang. apa orang suruh, aku rasa bagus, aku buat.

pastu masuklah sekolah menengah. setengah tahun kat CFB, macam biasalah, aku tak study la kan. tu yang result cantik sangat. haha. pastu masuk asrama, baru aku tahu, apa itu 'study'. masa kat rumah aku taktau apamendanya 'study' sebab aku tak pernah buat. akak aku plak masa studynya waktu tidur aku. sah2 lah aku taktau.

alhamdulillah aku masuk sbpikp.

dah tu masuk asrama, time-constrain la, apa lagi.
kat skolah asyik ngantuk je. tu yang balik rumah tu best, boleh tidur anytime anywhere. hahahah.

dan aku pasti, tu lah bermulanya sifat malas study kat rumah. bila aku tanam dalam2, balik rumah relax puas2 buat kerja lain, kat skolah belajar sesungguh.

bagus kau zawani.

nah, sekarang aku sedang menerima padahnya menanam benda2 mcm tu kat laman otakku yang subur itu!

and im working to turn things the other way round.

3 comments:

Anonymous said...

okeh...
nah amek komen nih~~
-dato' hensem-

zorro said...

laaa...awat yang selalu mcm ni? derma komen tak berisi ja. saya takmau yang ni dato'. bubuh la ucapan best2. contohnya, 'walaupun kau malas, kau tetap baik hati lagi bijak dan pandai'. baru ada boost olang punya spilit lorr. hehe..

rosmanrazif said...

work hard play smart!!!!!!!!!!!????????????